Kleine makers, grote ideeën: kunstproject Agora school
Gepubliceerd op
In de afgelopen weken hebben de kinderen van Agoraschool hun verbeeldingskracht en creativiteit ingezet om na te denken over hun toekomstige schoolgebouw in Merwede én de omgeving eromheen. Samen met de artist-in-residence ontdekten ze de verbinding tussen binnen en buiten en gaven ze op hun eigen manier vorm aan de spirituele wereld, een belangrijk onderdeel van het Agoraonderwijs. De stem van deze jonge kinderen is belangrijk in dit kunstproject. Hun ideeën en verhalen worden meegenomen in het programma van eisen voor het kunstwerk dat in hun nieuwe school komt.
Wat hebben we gedaan?
Tijdens vier leuke workshops onderzochten we samen hoe de toekomstige school eruit zou kunnen zien. We bedachten vragen/challenges als:
- Wat zijn de speciale plekken in de school?
- Hoe voel je je verbonden met de natuur, het gebouw en de geschiedenis?
- Welke “tools” of ideeën heb je nodig om deze wereld te begrijpen en te verbeteren?
De kinderen dachten groots, droomden vrij en kwamen met bijzondere voorstellen. We maakten een grote plattegrond van de school. De kinderen tekenden bijzondere plekken, zoals plekken waar ze zich veilig voelen of waar ze magie ervaren. Knuffels werden meegenomen en speelden de hoofdrol in verhalen.
“Dit is mijn geheime plekje,” vertelt Madou terwijl ze een brug tekent. “Het brengt me van een verdrietige plek naar een blije plek.”
Tijdens een wandeling naar het park markeerden we de “nieuwe school” met touwen en paaltjes. De kinderen plaatsten persoonlijke voorwerpen en bedachten verhalen bij hun gekozen locaties. Zo ontstonden ideeën zoals een klimruimte, een muziekruimte en een magische brug die van hier naar daar leidt.
“In mijn school is er een bos met magische lucht,” zegt Aya. “Daar kun je even vliegen, of een eenhoorn tegenkomen. Alles is mogelijk!”
De laatste workshop draaide om ontwerpen met klei en het maken van tekeningen om hun ideeën tastbaar te maken. En wat een bijzondere ideeën kwamen er tot leven! Een snackbrug vol lekkers, een knuffelhoek die voelt als een warme omhelzing, een magisch bos met paarse bladeren waar alles mogelijk is, en een regenboog-poef die je kracht geeft zodra je erop zit.
Kunst door de ogen van kinderen
Deze workshops hebben laten zien hoe waardevol de stem van kinderen is in het kunstproces. Ze denken vrij en onbevangen, en brengen persoonlijke verhalen en grote ideeën samen. Hun creaties laten zien wat voor hen belangrijk is: plekken om te ontspannen, verbinding te maken en te dromen over de toekomst. De input van de kinderen wordt gebruikt om een opdracht te formuleren voor een kunstenaar die uiteindelijk een kunstwerk zal maken voor de nieuwe school. Dit kunstwerk zal niet alleen mooi zijn, maar vooral een plek waar de kinderen zich thuis voelen. Een veilige, creatieve, en inspirerende plek – vormgegeven door de kinderen zelf.